الخميس، فبراير 05، 2009

ال4 مليون مصراوي ......!

مسكت كتاب التاريخ بس مالقتش موحد القطرين.. ولا حاجة من شارع المصريين
مسكت كتاب الجغرافيا ..لقيت الدنيا عايمة ومش مرسي بيا علي ارض اعرفها.. مثلا.. ارضك يا اسكندرية
مسكت الكتاب ابو مثلثات ودواير ومربعات ..لقيت الحسبة غريبة عليا..
مسكت كتاب اللغة العربية ..لقيت النحو والقراءة متفقين عليا
ايه يا خونا ..الكتب دي غريبة عليا ...انا المصرية بنت اسكندرية
مالكم مش عرفني ..انا برده مش عرفاكم ..تاريخ مش تاريخي ..مكان مش مكاني ..حسبة مش حسبتي
فجاة
جه الصوت الي دايما في دماغنا يفوقنا ..ساعة ما نهيس ونسرح
يقولي
ياختي اصحي شويه ..انتي في المملكة العربية السعودية

سالت نفسي ؟
يالهوي ...
انا مصرية وبدرس تاريخ وجغرافيا المملكة العربية السعودية
مسكت في البنت الي جنبي.. مصرية برده...
بقالك كم سنة هنا يابت ..قالت لي من الابتدائية
تعرفي عرابي ..اه ده شارع سكنين فيه
!!
تعرفي محمد علي..اه خدناه في كتاب التاريخ لما هجم علي بلاد الحرمين
!!
تعرفي الاهرامات...اه
تعرفي ايه عنهم.. .اعرف انهم ... تلت اهرامات
!!
تعرفي مصر؟
ايوة... اتولت فيها
..
مسكت الي جنبها ..نفس الاسئلة وليها نفس الاجوبة
بصيت حواليا ...كل المصراوية مبحلقين فيا ..!!
ايه يا خونا..هو ده حالنا اهنا الي بره

فكرت انا وسالت انا وماجوبتش لاني مالقتش الاجوبة
هل التاريخ والجغرافيا مواد دراسية ام مواد انتمائية
؟

ده حال المصري الي بره ..الي جه بعد التخرج واجوز وجاب عيال هنا
هل عياله الي هما من جيلي وجيلكم ..حيكونوا في نفس المسيرة
ولا هيكون فين علي الخريطة
من صغرهم ومزروع فيهم تاريخ السعودية وجغرافتها وحسابتها
والي عددهم 4 مليون مصري
4 مليون كل ما اسال الي اعرفهم فيهم ..يقولي بقاله كام سنة مارجعش مصر
كام سنة ماعرفش مصر
كام سنة بابا وماما الي بيلموا تحويشت العمر ما اتكلموش وعلموا عن مصر


انا وبقالي سنة في البلد ديه وتاريخ غيرناا اتحشا في مكان تارخنا
امل الي هنا من الابتدائية ..يعرفوا ايه عن تاريخنا وحضارتنا واصلنا وفصلنا
لما يخلصوا دراسة واباهتهم واماهتم يلموا تحويشة العمر
هيجوا يعملوا ايه لمصر؟
هما اصلا عرفنها

احب اقول لكل مولمي تحويشة العمر..مال بدون وطن
يعني سمك بلا ماء
..........................
........................

ليست هناك تعليقات: